Powrót do strony głównej

Węglowodany i cukry w 100% soku owocowym
Węglowodany i cukry

Uwaga

Informacje zawarte na stronie są przeznaczone dla specjalistów ochrony zdrowia i podobnych odbiorców. Przed wprowadzeniem zmian w sposobie odżywiania prosimy skonsultować się z lekarzem.

Węglowodany, w tym cukry, w 100% soku owocowym są cukrami naturalnymi, obecnymi w owocach, z których go wyciśnięto.1

Fakty sokowe

Zgodnie z prawem do 100% soku owocowego nigdy nie można dodawać żadnych cukrów. Nie zezwala na to obowiązujące prawo – niezależnie od tego, czy sok wyprodukowano z soku zagęszczonego, czy nie z zagęszczonego. Zgodnie z prawem europejskim określenia takie jak „sok owocowy”, „sok owocowy bez dodatków” lub „100% sok owocowy” mogą być stosowane na etykietach produktów zawierających wyłącznie naturalny sok owocowy wyciśnięty z owoców.

Dlaczego używa się terminu „cukry” zamiast „cukier”?

Termin „cukry” zamiast słowa „cukier” często stosuje się, aby podkreślić, że soki owocowe zawierają różne, naturalnie występujące w nich cukry, między innymi  fruktoza, glukoza, sacharoza.

Czy cukry naturalne są lepsze?

Cukier w nadmiarze – niezależnie od produktu – wpływa niekorzystnie na zdrowie. Z tego względu warto wiedzieć, ile cukru zawierają produkty i napoje.

Ile cukru zawiera sok owocowy?

Sok owocowy zawiera ok. 10% cukrów. Oznacza to, że szklanka o pojemności 200 ml zawiera średnio 20 g cukrów.2 [Zobacz najnowszą tabelę składników odżywczych]

Aby dowiedzieć się więcej o cukrach w soku owocowym, zajrzyj do naszego opracowania dotyczącego profilu cukrów w 100% soku pomarańczowym oraz opracowania dotyczącego profilu odżywczego 100% soku pomarańczowego.

Patrząc w szerszym kontekście na cukry występujące w sokach, warto zwrócić uwagę, że szklanka soku pomarańczowego o pojemności 200 ml dostarcza ok. 5% zalecanego spożycia kalorii w przeciętnej diecie o wartości energetycznej 2000 kcal.2

Sok pomarańczowy i inne soki są bogate w składniki odżywcze (na przykład 100 ml 100% soku pomarańczowego zawiera ok. 220 mg mikroskładników), ważne jest, aby spożywać je w umiarkowanych ilościach, takich jak szklanka soku dziennie.

 

 

Przypisy:

1. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/UE. Dostępna na stronie: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.

2. Ministerstwo Zdrowia Wielkiej Brytanii. Analiza składników odżywczych zawartych w owocach i warzywach. Dostępna na stronie: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf

3. Zewnętrzne materiały źródłowe mogą zawierać informacje niezwiązane bezpośrednio z zawartością strony Fruit Juice Matters. Przypisy nie są sprawdzone pod względem zgodności z oświadczeniami zdrowotnymi. Dołożyliśmy największej staranności, aby w momencie publikacji cytowane źródła były wiarygodne i miarodajne. AIJN nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność informacji przygotowanych przez podmioty zewnętrzne

 

carbohydrates_sugar.jpg