Często zadawane pytania

Czy mogę pić sok owocowy w ramach zdrowej diety?

  • Tak. Sok owocowy spożywany w umiarkowanych ilościach wpływa korzystnie na organizm. Zawiera witaminy i składniki mineralne niezbędne dla zdrowia.1 Na przykład sok pomarańczowy jest bogatym źródłem witaminy C, folianów i potasu.1
  • W Europie większość ludzi nie spożywa owoców i warzyw w wystarczającej ilości. Codzienne picie soków owocowych pomaga zwiększyć spożycie owoców i warzyw.2.3
  • W niektórych krajach, między innymi w Wielkiej Brytanii, Polsce i Hiszpanii, 100% sok owocowy, ze względu na zawartość witamin i składników mineralnych, został uwzględniony w wytycznych dotyczących spożywania 5 porcji dziennie jako porcja owoców i warzyw.

Czy soki owocowe zawierają cukier? Co to oznacza?

  • Tak, wszystkie soki owocowe zawierają cukry naturalne, obecne w owocach, z których są wyciskane.4
  • Zgodnie z prawem do soków owocowych nigdy nie wolno dodawać żadnych cukrów. Nie zezwala na to obowiązujące prawo.4 (Zobacz: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/UE: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.)
  • Jedna szklanka 100% soku owocowego to zaledwie ok. 5% dziennej liczby kalorii w zalecanej kobietom diecie o wartości energetycznej 2000 kcal i ma indeks glikemiczny o wysokości 50, podobny do owocu.

Jak skontaktować się z organizatorem programu Poznaj soki owocowe (Fruit Juice Matters)?

  • Aby zadać pytanie lub przesłać uwagi, przejdź na stronę kontakt, na której znajdziesz dane kontaktowe.

 

 

 

Przypisy:

1.Ministerstwo Zdrowia Wielkiej Brytanii. Analiza składników odżywczych zawartych w owocach i warzywach. Dostępna na stronie:

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf

2. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, str. E23.

3. European Fresh Produce Association (Freshfel Europe) Consumption Monitor 2014

4. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/UE. Dostępna na stronie: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.

5. Foster-Powell, K., Holt, S. & Brand-Miller, J. (2002) International table of glycaemic index and glycemic load values: 2002. The American Journal of Clinical Nutrition 76, str. 5-56)

6. Zewnętrzne materiały źródłowe mogą zawierać informacje niezwiązane bezpośrednio z zawartością strony Fruit Juice Matters. Przypisy nie są sprawdzone pod względem zgodności z oświadczeniami zdrowotnymi. Dołożyliśmy największej staranności, aby w momencie publikacji cytowane źródła były wiarygodne i miarodajne. AIJN nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność informacji przygotowanych przez podmioty zewnętrzne.

 


Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przejdź na stronę kontakt, aby skontaktować się z naszym zespołem ds. inicjatywy Poznaj soki owocowe (Fruit Juice Matters)

 

 

Skontaktuj się z nami