Uwaga

Informacje zawarte na stronie są przeznaczone dla specjalistów ochrony zdrowia i podobnych odbiorców. Przed wprowadzeniem zmian w sposobie odżywiania prosimy skonsultować się z lekarzem.

Dlaczego pić 100% sok owocowy?

Mimo że wytyczne obowiązujące w poszczególnych krajach różnią się, to bazują one na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która rekomenduje spożywanie co najmniej 400 g owoców i warzyw dziennie. W niektórych krajach, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce oznacza to spożywanie co najmniej 5 porcji („5 porcji dziennie”).1,2

W wielu krajach europejskich 100% sok owocowy jest uznawany za jedną z 5 zalecanych porcji, a szklanka soku dziennie liczy się jako jedna porcja owoców. Naukowcy nie ustalili dotychczas idealnej wielkości porcji 100% soku owocowego, jednak w krajach, gdzie sok uwzględniony jest w rekomendacjach żywieniowych.

Jedna szklanka (porcja) może liczyć się jako jedna z 5 porcji owoców i warzyw dziennie. Źródłem pozostałych 4 powinny być nieprzetworzone owoce lub warzywa.

Niestety większość Europejczyków nie spożywa obecnie rekomendowanego minimum 400 g w 5 porcjach owoców i warzyw dziennie. Wyeliminowanie soku owocowego z diety może jeszcze pogorszyć sytuację. W rzeczywistości, codzienne picie soków owocowych pomaga zwiększyć spożycie owoców i warzyw.3 100% sok owocowy to wygodny i smaczny sposób na włączenie do diety porcji owoców oraz uzupełnienie spożycia owoców i warzyw. Badania pokazują, że:

  • Osoby, które piją 100% soki owocowe, jedzą więcej owoców i warzyw.4
  • 100% sok owocowy raczej uzupełnia niż zastępuje spożycie owoców i warzyw.3
  • 100% sok owocowy może pomóc dzieciom przyzwyczaić się do smaku owoców i warzyw, co później może się przełożyć na wybory korzystnie wpływające na zdrowie.4
  • Zgodnie z amerykańskimi badaniami, 100% sok owocowy stanowi „ważne źródło potasu i magnezu oraz umożliwia osiągnięcie zalecanego spożycia witaminy C i folianów” dla dzieci w wieku 2-5 lat.5

 

Przypisy:

1. WHO, 2014, Broszura informacyjna nr 394.

Dostępna na stronie:  http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/

2. NHS UK. 5 A DAY: what counts?

Publikacja dostępna na stronie: http://www.nhs.uk/livewell/5aday/pages/whatcounts.aspx

3. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, str. E23.

4. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.

5. Fulgoni V i Quann E. National trends in beverage consumption in children from birth to 5 years: analysis of NHANES across three decades. Nutrition Journal 2012, 11:92.

Publikacja dostępna na stronie: http://www.nutritionj.com/content/11/1/92.

6.Zewnętrzne materiały źródłowe mogą zawierać informacje niezwiązane bezpośrednio z zawartością strony Fruit Juice Matters. Przypisy nie są sprawdzone pod względem zgodności z oświadczeniami zdrowotnymi. Dołożyliśmy największej staranności, aby w momencie publikacji cytowane źródła były wiarygodne i miarodajne. AIJN nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność informacji przygotowanych przez podmioty zewnętrzne.

 

 

photo_1467453678174_768ec283a940.jpg

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przejdź na stronę kontakt, aby skontaktować się z naszym zespołem ds. inicjatywy Poznaj soki owocowe (Fruit Juice Matters)

 

 

Skontaktuj się z nami