nutritional_facts.jpg
Uwaga

Informacje zawarte na stronie są przeznaczone dla specjalistów ochrony zdrowia i podobnych odbiorców. Przed wprowadzeniem zmian w sposobie odżywiania prosimy skonsultować się z lekarzem.

Informacje o wartościach odżywczych

100% sok owocowy jest źródłem niezbędnych składników odżywczych i jest elementem zbilansowanej diety. Przykładem jest 100% sok pomarańczowy, będący źródłem witaminy C (więcej na ten temat piszemy poniżej).

Wiele mitów utrudnia właściwe zrozumienie korzyści, wynikających ze spożywania soku owocowego. Problem ten dotyczy zarówno konsumentów, jak i specjalistów ochrony zdrowia. 100% sok owocowy to łatwy sposób na zwiększenie spożycia owoców i dbanie o zdrowie.

Podobnie jak owoce, każdy rodzaj soku owocowego zawiera inne  naturalnie występujące składniki odżywcze, które są niezbędne dla zdrowia. Badania wskazują, że osoby pijące 100% sok owocowy dostarczają swojemu organizmowi lepiej zbilansowany zestaw składników odżywczych niż osoby, które takiego soku nie piją.1

Poniżej przedstawiamy kilka faktów na temat tego, dlaczego 100% sok owocowy może być elementem zbilansowanej diety. Posłużymy się przykładem soku pomarańczowego:

Sok pomarańczowy nie zawiera pustych kalorii.

„Puste kalorie” oznaczają zawartą w żywności energię o niskiej lub zerowej wartości odżywczej. Kalorii takich nie znajdziemy w soku pomarańczowym: 100 ml 100% soku pomarańczowego zawiera ok. 220 mg mikroskładników. Wśród nich znajdziemy foliany i potas, a także dużą dawkę witaminy C.2 Witamina C wspomaga prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowe działanie układu odpornościowego oraz ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym. Foliany wspomagają przyrost tkanki matczynej w okresie ciąży i wspierają prawidłowe działanie układu odpornościowego. Foliany pomagają także zmniejszyć uczucie  zmęczenia i przemęczenia. Potas zaś przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mięśni i pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi.3

Jedna szklanka (200 ml) 100% soku pomarańczowego zawiera 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, a przy tym dostarcza zaledwie 5% dziennej dawki kalorii w polecanej kobietom diecie 2000 kcal.4,5

Czy do soku dodaje się cukier?

Do 100% soku owocowego NIGDY nie dodaje się cukru. Zabrania tego europejskie prawo (zakaz ten obejmuje także soki produkowane z soku zagęszczonego).6 Naturalna zawartość cukru w soku pomarańczowym wynosi około ok. 9% - cukier ten pochodzi bezpośrednio z owoców, z których sok wyciśnięto. Na cukier ten składa się glukoza  (ok. 27%), fruktoza (ok. 29%) oraz sacharoza (ok. 44%) – są to węglowodany w postaci mono- i disacharydów. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zaleca, aby spożycie węglowodanów ogółem – nie tylko pochodzących ze źródeł skrobiowych, takich jak ziemniaki czy makarony, ale także węglowodanów prostych, takich jak cukry – wynosiło od 45 do 60% całkowitej dawki energii (zarówno u dorosłych, jak i u dzieci).7

Jak pokazuje tabela “Wartość odżywcza soku owocowego” w górnej części strony, jedna szklanka (ok. 200 ml) 100% soku pomarańczowego przeciętnie zawiera 18 g naturalnie występujących cukrów, które są głównym źródłem 83 kcal zawartych w tej samej porcji soku.

Jedna szklanka 100% soku pomarańczowego dostarcza zaledwie 5% dziennej dawki kalorii w polecanej kobietom diecie 2000 kcal.4 Ważne jest, aby nie przekraczać zalecanej dziennej dawki energii, bez względu na źródło jej pochodzenia. 100% sok owocowy, podobnie jak wszystkie inne pokarmy i napoje, najlepiej jest spożywać z umiarem.

Cukry i witaminy

Zawartość naturalnie występujących cukrów w soku owocowym wynosi około 10%. Pozostałe 90% stanowi woda, witaminy, minerały oraz fitoskładniki.8 Fitoskładniki, określane także mianem związków roślinnych, nie zostały jeszcze w pełni zbadane i są obecnie przedmiotem wielu badań eksperymentalnych i rozwojowych.  

Przypisy:

1 Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.

  • Patrz także: CREDOC Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.

2 FJM Nutrient Chart. Publikacja dostępna na stronie: https://fruitjuicematters.eu/en/downloadable-resources
3 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Rozporządzenie Komisji UE432/2012 z dnia 16/05/2012. Publikacja dostępna na stronie: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF [Data dostępu: 8 lutego 2017]
4 Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi 80mg, jak wynika z raportu EFSA z roku 2003; Opinia Komitetu Naukowego ds. Żywności w sprawie przeglądu wartości referencyjnych na potrzeby znakowania informacji o wartościach odżywczych (wyrażona dnia 5 marcca 2003).
5 FJM Nutrient Chart. Publikacja dostępna na stronie: https://fruitjuicematters.eu/en/downloadable-resources
6 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Dyrektywa 2012/12/UE Parlamentu Europejskiego i Rady. Publikacja dostępna na stronie: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.
7 EFSA (European Food Safety Authority). European dietary reference values for nutrient intake, 2010. Publikacja dostępna na stronie: https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/nda100326. [Data dostępu: 23 marca 2017].
8 Ministerstwo Zdrowia Wielkiej Brytanii. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Publikacja dostępna na stronie: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf [Data dostępu: 8 lutego 2017].
9 Zewnętrzne materiały źródłowe mogą zawierać informacje niezwiązane bezpośrednio z zawartością strony Fruit Juice Matters. Przypisy nie są sprawdzone pod względem zgodności z oświadczeniami zdrowotnymi. Dołożyliśmy największej staranności, aby w momencie publikacji cytowane źródła były wiarygodne i miarodajne. AIJN nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność informacji przygotowanych przez podmioty zewnętrzne.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przejdź na stronę kontakt, aby skontaktować się z naszym zespołem ds. inicjatywy Poznaj soki owocowe (Fruit Juice Matters)

 

 

Skontaktuj się z nami