Sok owocowy w wytycznych dietetycznych

Włochy

Owoc a sok owocowy: trzy do czterech porcji dziennie (jedna porcja soku owocowego wynosi 150 ml).

Źródło 

Rumunia

Dwie do czterech porcji dziennie.
Sok owocowy uznawany jest za porcję owoców (3/4 szklanki soku owocowego).
W przypadku osób starszych zaleca się spożywanie szklanki soku owocowego dziennie w celu poprawy ich odżywienia.

Źródło: FAO, 2016. Rumuńskie wytyczne dotyczące zdrowej diety (Romanian: Reguli pentru o alimentaţie sănătoasă). 2006.

 

Belgia

Flamandzka część populacji: 2-3 owoce dziennie. Sok owocowy nie jest najczęściej wybierany, ale może być spożywany zamiast owocu.

Źródło

Francuska część populacji: spożywaj co najmniej 400 g owoców i warzyw każdego dnia, w równych proporcjach.

Źródło

Austria

2 porcje (wielkości garści osoby spożywającej) owoców dziennie.
200 ml soku owocowego może stanowić porcję owoców.

Źródło

Niemcy

Warzywa i owoce – spożywaj pięć porcji dziennie. Czasami jako zamiennik owocu można wypić sok.

Źródło

Dania

Spożywaj owoce i dużo warzyw (600 g dziennie, 6 porcji). Sok owocowy może stanowić jedną porcję owoców.

Źródło

Finlandia

Spożywaj często warzywa, owoce i owoce jagodowe (minimum 500 g /dzień, z wyjątkiem ziemniaków). Spożywanie owoców w całości jest bardziej korzystne niż ich wyciskanie.

Źródło

Francja

Zwiększ spożycie owoców i warzyw, niezależnie od ich postaci (surowe, gotowane, przetworzone, świeże, mrożone lub konserwowe), aby jeść co najmniej 5 porcji owoców i warzyw dziennie.


Wypicie 100% soku owocowego nie jest całkowicie równoważne ze spożyciem całego owocu, ale może przyczynić się do realizacji wymagań żywieniowych.

 

Źródło

Wielka Brytania

Spożywaj co najmniej 5 porcji różnorodnych owoców i warzyw każdego dnia

150 ml szklankę soku owocowego lub smoothie uznaje się za maksymalnie jedną porcję warzyw i owoców dziennie.

 

Źródło

Węgry

Spożywaj owoce i warzywa co najmniej trzy razy dziennie. 200 ml 100% soku owocowego stanowi jedną porcję owoców.

Źródło

Irlandia

Spożywaj więcej owoców i warzyw – co najmniej 5-7 porcji dziennie. 150 ml 100% soku owocowego stanowi jedną porcję owoców.

Źródło

Łotwa

Spożywaj pięć porcji (około 400 g) warzyw, owoców i owoców jagodowych każdego dnia. Spróbuj wybierać lokalne i świeże produkty. Jedna szklanka 100% soku owocowego stanowi jedną porcję owoców.

Źródło

Grecja

Spożywaj trzy porcje owoców dziennie. W Grecji, uważa się, że prawdopodobnie sok owocowy posiada właściwości prozdrowotne podobne do owocu, z którego powstał.

 

Źródło

Cypr

Zwiększ swoje spożycie owoców i warzyw. Spożywaj pięć porcji owoców i warzyw dziennie. ½ szklanki (125 ml) 100% soku owocowego stanowi jedną porcję owoców.

Źródło

Hiszpania

Jedz co najmniej 5 porcji różnorodnych owoców i warzyw każdego dnia. Organizacja "5 a Day" uważa, że sok owocowy można zaliczyć jako jedną porcję owoców, co przyczynia się do osiągnięcia wymagań żywieniowych. Źródło Źródło (PDF)

Stany Zjednoczone

Wzory zdrowego żywienia obejmują spożywanie owoców, w szczególności nieprzetworzonych. Grupa produktów z owoców zawiera również 100% soki owocowe. Rekomendowana w ramach „Amerykańskiego wzoru zdrowego żywienia” ilość owoców w diecie o wartości energetycznej 2000 kalorii wynosi dwie szklanki soku. Szklanka 100% soku owocowego liczy się jako 1 szklanka owoców. Chociaż sok owocowy może stanowić element właściwego odżywiania, jest uboższy w błonnik pokarmowy w stosunku do owocu, a spożywany w nadmiarze może dostarczać dodatkowych kalorii. Dlatego przynajmniej połowa zalecanej ilości owoców do spożycia powinna pochodzić z całych, nieprzetworzonych owoców. Spożywając soki należy wybierać 100% soki, bez dodatku cukrów.

Źródło

Kanada

Spożywaj warzywa i owoce przygotowane z niewielką ilością tłuszczu, cukru lub soli lub bez tych dodatków.
Spożywaj więcej warzyw i owoców niż soków.

Źródło

Australia

Soki owocowe należą do grupy produktów z kategorii owoców, ale większość z nich nie posiada błonnika, który znajduje się w świeżych owocach. Soki owocowe mają odczyn kwasowy, w związku z czym częste ich spożywanie może zwiększać ryzyko erozji szkliwa zębów.

2 porcje owoców dziennie są rekomendowane dla wszystkich starszych dzieci, młodzieży i dorosłych
½ szklanki (125 ml) 100% soku owocowego (bez dodatku cukru) = 1 porcja owoców

Źródło