icon_parents_wide.jpg
Uwaga

Informacje zawarte na stronie są przeznaczone dla specjalistów ochrony zdrowia i podobnych odbiorców. Przed wprowadzeniem zmian w sposobie odżywiania prosimy skonsultować się z lekarzem.

Wskazówki dla rodziców

Porady specjalistów ochrony zdrowia powinny być praktyczne i łatwe w realizacji. Oto kilka wskazówek, opracowanych przez niezależne organizacje zajmujące się zdrowiem, które mogą pomóc w wypracowaniu zdrowych nawyków żywieniowych:

1. Zachęcajmy dzieci, aby jadły owoce i warzywa do każdego posiłku oraz jako zdrowe przekąski1

Pod względem wartości odżywczej owoce i warzywa to jedne z najważniejszych składników diety. Powinniśmy dążyć do tego, aby codziennie jeść co najmniej 5 porcji warzyw i owoców. Dobrym sposobem jest dodawanie różnorodnych warzyw i owoców do każdego posiłku i dodatkowo spożywanie ich pomiędzy posiłkami. Przykładowo, szklanka soku owocowego do śniadania, jabłko lub banan jako przekąska i jedna lub dwie porcje warzyw do każdego posiłku – taki zestaw pomoże dzieciom osiągnąć – a nawet przekroczyć – rekomendowany minimalny poziom spożycia. Zabawy zachęcające dzieci do jedzenia owoców i warzyw: poprośmy dzieci, aby spróbowały policzyć wszystkie gatunki dostępne w supermarkecie. A może warto spróbować tych, których jeszcze nie znamy? Ilu nowych gatunków spróbujemy w ciągu miesiąca?

2. Nawodnienie to podstawa – dzieci muszą dużo pić1

Woda stanowi ponad połowę naszej masy ciała. Oprócz właściwej diety, dzięki której zachowujemy zdrowie, potrzebujemy zatem co najmniej pięć szklanek płynów dziennie. Szczególnie istotne jest picie dużej ilości płynów w upalne dni oraz po wysiłku fizycznym. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest picie samej wody, ale wypijana raz dziennie szklanka 100% soku owocowego – który w 90% składa się z wody – to również dobry pomysł. 100% sok owocowy nie tylko nawadnia, ale także zawiera niezbędne składniki odżywcze (przykładowo, sok pomarańczowy to bogate źródło witaminy C oraz folianów i potasu).2

3. Komponujmy z wyobraźnią3

Przygotowując posiłki dla dzieci warto wykazać się kreatywnością. Jeśli dziecku nie odpowiada dany owoc w całości, to możemy pokroić go na kawałki, z których na talerzu ułożymy zabawną buzię lub inne kształty. Owoc możemy też zmieszać z innymi pokrojonymi na kawałki owocami i zachęcić dziecko, aby zrobiło sobie „super koktajl owocowy”. Możemy także pobawić się w zabawy, dzięki którym dzieci będą chętniej sięgały po owoce. Jeśli dziecko w ogóle nie lubi owoców ani soku, możemy niewielką ilość soku zmieszać z wodą gazowaną, robiąc w ten sposób napój musujący. Następnie stopniowo zmniejszamy ilość wody gazowanej zawartej w napoju. Najważniejsze jest, abyśmy ciągle szukali nowych pomysłów! Spożycie owoców i warzyw to bardzo ważny nawyk, który warto wykształcić we wczesnych latach. Z badań wynika, że picie 100% soku owocowego pomaga dzieciom przyzwyczaić się do smaku owoców i warzyw, co ułatwia im wykształcenie prawidłowych długoterminowych nawyków żywieniowych.4

4. Dawajmy dobry przykład5

Istotnym aspektem motywowania dzieci do jedzenia owoców i warzyw jest dawanie im dobrego przykładu. Jeśli dziecko widzi, że rodzice chętnie piją sok i jedzą owoce, to samo chętniej po nie sięgnie.

Ponadto, spożycie owoców i warzyw może wzrosnąć, jeśli są one dobrze widoczne i dostępne bez ograniczenia.

·           Warzywa powinny być częścią każdego posiłku;

·           Świeże owoce i surowe warzywa warto podawać jako przekąski;

·           Należy zapewniać dostępność świeżych, sezonowych warzyw i owoców;

·           Do jednego posiłku dziennie warto podawać 100% sok owocowy;

·           Witamina C wspomaga wchłanianie żelaza z pokarmu6

5. Warto próbować czegoś nowego7

Im częściej dzieci mają styczność z nowymi pokarmami, tym chętniej po nie sięgają i szybciej się do nich przyzwyczajają. Dzieci muszą spróbować nowego smaku 10-15 razy zanim smak ten polubią – rodzice powinni zatem pamiętać, aby wytrwale próbować i nie zniechęcać się zbyt wcześnie. Nie należy zmuszać dzieci do zjadania dużych ilości nowych pokarmów – dużo lepiej jest chwalić dzieci za spróbowanie niewielkiej ilości czegoś nowego. Po jakimś czasie dziecko przyzwyczai się do smaku nowych owoców lub warzyw i chętniej będzie po nie sięgać. Pomocą w tym procesie może być 100% sok owocowy – z badań wynika, że picie soku pomaga dzieciom przyzwyczaić się do smaku owoców i warzyw, co z kolei ułatwia im wykształcenie prawidłowych długoterminowych nawyków żywieniowych.8

 

Przypisy:

1 10 healthy lifestyle tips for kids, European Food and Information Council, 10/2015   http://www.eufic.org/article/en/page/TARCHIVE/expid/10-healthy-eating-tips-kids/#anchor3
2 Ministerstwo Zdrowia Wielkiej Brytanii. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Publikacja dostępna na stronie: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf [Data dostępu: 8 lutego 2017]
3 Voedingscentrum.nl – Holenderska platforma informacyjna poświęcona zdrowej, zrównoważonej diecie.
4 CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.
5 Encouraging young children to eat different vegetables, Eufic Food Today 3/2010
6 Pisoschi et al. Ascorbic Acid Determination in Commercial Fruit Juice Samples by Cyclic Voltammetry. Journal of Automated Methods and Management in Chemistry. 2008.
7 Encouraging young children to eat different vegetables, Eufic Food Today 3/2010
8 CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.
9 Zewnętrzne materiały źródłowe mogą zawierać informacje niezwiązane bezpośrednio z zawartością strony Fruit Juice Matters. Przypisy nie są sprawdzone pod względem zgodności z oświadczeniami zdrowotnymi. Dołożyliśmy największej staranności, aby w momencie publikacji cytowane źródła były wiarygodne i miarodajne. AIJN nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność informacji przygotowanych przez podmioty zewnętrzne.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przejdź na stronę kontakt, aby skontaktować się z naszym zespołem ds. inicjatywy Poznaj soki owocowe (Fruit Juice Matters)

 

 

Skontaktuj się z nami