icon_sports_wide.jpg
Uwaga

Informacje zawarte na stronie są przeznaczone dla specjalistów ochrony zdrowia i podobnych odbiorców. Przed wprowadzeniem zmian w sposobie odżywiania prosimy skonsultować się z lekarzem.

Wskazówki dla uprawiających sport

1. Domowy napój dla sportowców:  

Podczas treningu i zawodów organizm sportowca produkuje pot i zużywa energię, co powoduje utratę wody i elektrolitów.1 Ze względu na specyfikę składu (a zwłaszcza na profil cukrów i minerałów), 100% sok pomarańczowy to doskonały składnik izotonicznego napoju dla sportowców.  Do przygotowania czterech porcji potrzebujemy 500 ml 100% soku pomarańczowego, który mieszamy z 500 ml wody. Na koniec dodajemy 1,5 g (szczyptę) soli (NaCl) i izotoniczny napój dla sportowców jest już gotowy.

2. Na dobry początek dnia2

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia – zwłaszcza dla sportowca. Z reguły pomiędzy kolacją a śniadaniem mamy około 12 godzin przerwy, więc śniadanie musi uzupełnić niedobory energii, które w tym czasie powstały w organizmie. Śniadanie powinno dostarczać około 25% dziennej dawki energii. Osobom, które z braku apetytu lub z braku czasu niechętnie jedzą pożywne śniadania, warto polecić 100% sok owocowy jako uzupełnienie śniadania – jest to wygodny sposób na wzbogacenie go o dodatkowe składniki odżywcze  i spożycie porcji owoców i warzyw już na samym początku dnia.

3. Pamiętajmy o podstawach

W przypadku sportowców, zbilansowana dieta może być szczególnie korzystna. W związku ze zwiększoną aktywnością fizyczną, sportowcy często mają zwiększone zapotrzebowanie na energię i płyny, więc zbilansowana dieta ma zasadnicze znaczenie. Dieta taka zawiera orzechy i całe ziarna (np. nieprzetworzoną kukurydzę, proso, owies, pszenicę, brązowy ryż), a także co najmniej 400 g (5 porcji) owoców i warzyw dziennie.3 W większości krajów, szklanka 100% soku owocowego uznawana jest za odpowiednik jednej porcji owoców, a więc jest sposobem na zwiększenie łącznej ilości spożywanych owoców i warzyw.

4. Zastrzyk energii przed treningiem

Aby prawidłowo odbyć trening, sportowcy muszą zapewnić sobie odpowiednio duży zapas energii. Spożywanie zbilansowanych posiłków z dużą zawartością błonnika z owocami i warzywami jest wprawdzie wskazane u wszystkich osób, ale podczas ćwiczeń może powodować zaburzenia w pracy układu trawiennego.4 100% sok pomarańczowy zawiera węglowodany i jest bogatym źródłem witaminy C. Jest on także źródłem folianów, a zarówno witamina C jak i foliany pomagają obniżyć uczucie zmęczenia i przemęczenia.5

5. Za dużo na talerzu?

Sportowcy uprawiający dyscypliny wytrzymałościowe spalają ponad 7000 kcal dziennie. Ponieważ owoce i warzywa bywają sycące, a nie zawierają zbyt wiele energii, sportowcy niekiedy rezygnują z nich kosztem żywności wysokokalorycznej. Tym niemniej, każdy z nas, także sportowcy, powinien spożywać co najmniej 400 g (5 porcji) owoców i warzyw dziennie. Aby zapewnić sobie wszystkie niezbędne składniki odżywcze pochodzące z owoców bez uczucia nadmiernej sytości tuż przed treningiem, sportowcy mogą sięgnąć po 100% sok pomarańczowy, który nie tylko stanowi element dziennej dawki owoców i warzyw, ale także pomaga nawodnić organizm. 

 

Przypisy:

1 Clinical Sports Nutrition, Clinical Sports Nutrition, 5/e, Louise Burke, Vicki Deakin Copyright year: 2015
2 University Sports Centre LEUVEN, Belgium , https://www.kuleuven.be/sport/sportaanbod/personeel/een-goede-en-gezonde-ontbijt-start-van-de-dag
3 World Health Organization. Fact sheet N°394. Available at:  http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/ [Last accessed 8 February 2017]
4 Voedingscentrum.nl Dutch Information platform for a healthy balanced diet.
5 Official Journal of the European Union. EU Commission Regulation 432/2012 of 16/05/2012. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF [Last accessed 8 February 2017]

6 Zewnętrzne materiały źródłowe mogą zawierać informacje niezwiązane bezpośrednio z zawartością strony Fruit Juice Matters. Przypisy nie są sprawdzone pod względem zgodności z oświadczeniami zdrowotnymi. Dołożyliśmy największej staranności, aby w momencie publikacji cytowane źródła były wiarygodne i miarodajne. AIJN nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dokładność informacji przygotowanych przez podmioty zewnętrzne.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przejdź na stronę kontakt, aby skontaktować się z naszym zespołem ds. inicjatywy Poznaj soki owocowe (Fruit Juice Matters)

 

 

Skontaktuj się z nami